Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mange forbrugere bliver narret af oste-imitation

Pizzatopping ligner revet ost, men oftest er de primære ingredienser vand og palmeolie. Det er der bare ikke mange forbrugerne, der ved, viser undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk.
26. Oktober 2016

I danske supermarkeder findes der en lang række fødevareprodukter, der kan beskrives som imitationsprodukter, da de ligner noget andet end dét, de faktisk er. Et af de produkter er den såkaldte pizzatopping, der på en prik ligner reven ost til at drysse ovenpå pizzaen. Men en gennemgang af en række produkter viser, at hovedingredienserne ofte er vand og palmeolie.

Forbrugerrådet Tænk har på i en spørgeundersøgelse vist deltagerne billeder af to udvalgte poser med pizza-topping og bedt dem svare på, hvilken ingrediens, de tror, produktet indeholder mest af.

Flest - 35 procent af 1054 adspurgte - tror, at ost er den ingrediens, der er mest af i de to udvalgte pizzatopping-produkter. 13 procent tror, at det er palmeolie og 9 procent tror, at det er vand.

”Vores undersøgelse viser, at mange forbrugere regner med, at hovedingrediensen i pizzatopping er ost. Det er ikke så mærkeligt, da det er produceret, så det på en prik ligner reven ost og ofte står lige ved siden af osten i butikkerne. På den måde bliver forbrugerne snydt. Derfor vil vi gerne opfordre producenter og butikker til at kommunikere mere ærligt om, hvad de sælger.  Det er ikke i orden, når man på denne her måde narrer forbrugerne,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Pizzatopping er ikke det eneste produkt i supermarkederne, der slet ikke er det, det ellers ligner.

Forbrugerrådet Tænk er i sin research stødt på flødeboller uden ægte chokolade, juice, der er fortyndet med vand og tilsat sødestof, så produktet indeholder 50 procent færre kalorier og brød, der til forveksling ligner rugbrød, men stort set ikke indeholder rug. 

Forbrugerrådet Tænk har i forbindelse med kampagnen ”Ærlig snak eller ren salgsgas?” været rundt i landets supermarkeder og fundet flere fødevarer, der efterligner sundere og dyrere produkter og er svære at gennemskue for forbrugerne.

Læs mere om kampagnen