Hver fjerde forbruger finder ofte fejl på kassebonen | Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Hver fjerde forbruger finder ofte fejl på kassebonen

Hver fjerde kunde oplever ofte eller næsten altid fejl på kassebonen, når de tjekker den efter indkøbsturen. Det viser en ny undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk. Fejl på kassebonen kan koste flere tusind kroner om året for en gennemsnitlig familie.
11. Februar 2019
hver fjerde forbruger finder fejl på kassebonen
Foto: Getty Images

Kassebonen kan hurtigt blive lang, hvis der eksempelvis skal købes ind til hele ugen. Derfor kan det virke uoverskueligt at tjekke priserne på kvitteringen. Men det kan betale sig. For hver fjerde, der kigger på bonen, finder ofte eller næsten altid fejl i priserne.

Tallet kommer fra en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk, hvor 1013 danskere har svaret på spørgsmål om deres vaner og oplevelser med at tjekke kassebonen i supermarkedet.

Forbrugerrådet Tænks juridiske konsulent Paula Brammann er kritisk overfor de mange fejl, forbrugerne oplever.

”Butikkerne har en tilbudskultur, der øger risikoen for fejl. Hvis butikkerne insisterer på hele tiden at skrue op og ned for priserne på varerne, bør de være mere omhyggelige med det, så det ikke er til besvær for forbrugerne eller ligefrem ender med at koste dem penge,” siger hun.

Bonfejl koster kassen

Fejl på kassebonen er ikke kun et irritationsmoment i hverdagen.

Forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Eriksen, anslår overfor magasinet Forbrugerrådet Tænk, at en familie med 2 voksne og børn kan spare 2000 kroner om året på altid at tjekke kassebonen.

Undersøgelsen viser også de hyppigste årsager til, at folk ikke reagerer på prisfejl på kassebonen. De mest almindelige grunde er, at beløbet er for småt, at forbrugeren har forladt butikken og at køen ved kassen er for lang.