Forbrugerrådet Tænk vil have længere reklamationsret

Forbrugerrådet Tænk efterlyser længere reklamationsret og fælles EU-retningslinjer i forbindelse med køb af store forbrugsgoder som vaskemaskiner, biler og fladskærme.
Af Forbrugerrådet Tænk
12. Maj 2014
Forbrugerrådet Tænk vil have længere reklamationsret
Foto: Forbrugerrådet Tænk

Reklamationsretten er for kort

Forbrugerne har i dag to års reklamationsret. Det vil sige, at man enten kan få varen repareret eller få en ny, hvis produktet indenfor to år går i stykker som følge af en defekt, det allerede havde, da det blev købt af forbrugeren.

Men ifølge medlemsorganisationen Forbrugerrådet Tænk er den periode for kort ved køb af store forbrugsgoder som vaskemaskiner, biler og fladskærme, som man bør kunne forvente holder i mange år.

Længere levetid på produkter

”Vi mener, at forbrugerne skal sikres en længere reklamationsperiode for produkter som forventes at holde længere end to år.  Det er ikke rimeligt, at man kan være helt uden rettigheder, hvis fx en vaskemaskine eller bil bryder sammen efter to år med almindeligt brug. Så taler meget for, at der har været en fejl i produktet allerede, da forbrugeren købte det. En længere reklamationsret vil også kunne motivere producenterne til at øge levetiden på store forbrugsgoder,” siger formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk er tirsdag den 13. maj fra kl. 10-12 vært ved et EU-debatmøde, hvor en række kandidater skal diskutere EU og forbrugerrettigheder. Herunder reklamationsret.

Brug for EU-fremskridt

Der er i dag stor forskel fra land til land på forbrugernes rettigheder ved køb. I Finland og England er der ingen absolut frist for, hvor længe man kan reklamere over en vare, og i Norge gælder en 5-årsfrist for langvarige forbrugsgoder. Forbrugerrådet Tænk og den europæiske forbrugerorganisation BEUC efterlyser op til Europa-Parlamentsvalget den 25. maj en reklamationsret, der stiller Europas forbrugere bedre end de to år, man er sikret via EU-reglerne i dag.

Ordentlige rettigheder - uanset hvor du handler

”Mange tror fejlagtigt, at Danmark er et foregangsland, når det gælder forbrugerrettigheder i forbindelse med køb. Men på flere områder har vi faktisk en ringere beskyttelse end lande, vi normalt sammenligner os med. Samtidig handler vi forbrugere meget mere på tværs af landegrænserne end tidligere, og vi mener, at danske forbrugere skal have ordentlige rettigheder - uanset hvor de handler,” siger Anja Philip.

En ny undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk viser, at mange danske forbrugere efterlyser længere reklamationsret på varer som biler og vaskemaskiner. Af de 981 respondenter, mener omkring syv ud af 10, at reklamationsretten for en ny bil bør være længere end to år.  Knap halvdelen (43 procent) mener to års reklamationsret på en vaskemaskine er i orden, mens 52 procent mener, at den bør være længere.

Om undersøgelsen:

Forbrugerrådet Tænk har i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget den 25. maj foretaget en spørgeundersøgelse blandt 2778 repræsentative respondenter i Danmark. I alt har 981 respondenter deltaget i undersøgelsen, der blev gennemført i april 2014. Resultaterne af undersøgelsen er vægtet i forhold til køn og uddannelse.