Forbrugerrådet Tænk anmelder rødvinssovs uden rødvin

Forbrugerrådet Tænk beder nu myndighederne afgøre, om det er lovligt, at Dansk Supermarkeds butikker markedsfører rødvinssovs, der ikke indeholder rødvin. Flere andre mærker af rødvinssovs indeholder rødvin.
3. November 2016

Forbrugermagasinet Kontant på DR1 afslører torsdag aften, at Dansk Supermarked sælger ”rødvinssovs”, der ikke indeholder rødvin.

På den baggrund anmelder Forbrugerrådet Tænk rødvinssovs af mærket ”Budget” til Fødevarestyrelsen, fortæller Anja Philip, der er formand i Forbrugerrådet Tænk. Sovsen indeholder ikke rødvin, men er tilsat rødvinsaroma, der skal give smag af rødvin:

”Vi mener, det er vildledende, at producenterne kalder en sovs for rødvinssovs, hvis den ikke indeholder rødvin. Producenterne må tone rent flag og kalde det for ”sovs med rødvinssmag” eller noget lignende, hvis deres sovs kun indeholder aroma. I denne her sag, kan forbrugerne med god ret føle sig taget ved næsen, ligesom de producenter, der faktisk tilsætter rødvin til deres rødvinssovs må føle, at de er udsat for uretfærdig konkurrence,” siger Anja Philip.

Hun påpeger, at flere andre producenter på det danske marked producerer og sælger rødvinssauce, der for eksempel indeholder hele 23 procent rødvin.

I Fødevarestyrelsens Vejledning om mærkning af fødevarer står der: ”Varebetegnelsen skal give forbrugerne en klar opfattelse af, hvilken fødevare der er tale om. Varebetegnelsen må ikke vildlede forbrugeren”.

Forbrugerrådet Tænk sætter med kampagnen ”Ærlig snak eller ren salgsgas” i øjeblikket fokus på markedsføring af fødevarer i danske supermarkeder og butikker.

Her er der mere indhold for dig, som er medlem

Log ind eller køb adgang for at se indholdet

Undgå fejlkøb med vores uafhængige testresultater og anbefalinger.

Sammenlign testede produkter for at finde de bedste til dit behov.

Få gode råd til før, under og efter køb og hjælp til dine rettigheder.