Finanslovsaftale med godt nyt for alle danske forbrugere

I aftalen om finanslov for 2018 har et politisk flertal lyttet til forbrugere og erhvervsliv og droppet finanslovsforslagets besparelse på 5 millioner kroner til Forbrugerrådet Tænks almennyttige arbejde. Politikernes beslutning høster anerkendelse fra formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.
8. December 2017

Forbrugerrådet Tænks bevilling på finansloven til almennyttigt arbejde bliver alligevel ikke beskåret. I finanslovsforslaget lagde regeringen ellers op til at spare fem millioner kroner på Forbrugerrådet Tænks arbejde med blandt andet forbrugeroplysning og med at sikre, at forbrugernes synspunkter bliver hørt i den offentlige debat.

Det forslag har fået forbrugere og erhvervsliv til at reagere. Omkring 30.000 forbrugere har skrevet under på, at de var uenige i den bebudede besparelse, og en meget lang række af erhvervsdrivende, blandt andet Telebranchen, byggebranchen, Advokatsamfundet, ejendomsmæglerne og Finans Danmark, har offentligt undsagt den. Og politikerne har valgt at lytte til de mange protester. Da regeringen og Dansk Folkeparti i dag præsenterede en finanslovsaftale, var planerne om en besparelse på Forbrugerrådet Tænk droppet.

”Det er en god dag for de danske forbrugere. Vi har de seneste måneder oplevet en massiv opbakning fra både forbrugere og erhvervsliv til vores arbejde. Det viser, at der er stor enighed om, at oplyste forbrugere med en stærk samlet stemme er en fordel for både forbrugerne selv, for erhvervslivet og for samfundet som helhed. Derfor er det et styrket, og ikke et svækket Forbrugerrådet Tænk, der nu vil arbejde videre for gode forhold for de danske forbrugere på markeder, der fungerer,” siger Anja Philip.

I årtier har skiftende regeringer været enige om, at man via finansloven finansierede, at alle danske forbrugere skulle have adgang til uafhængig og uvildig oplysning og rådgivning om deres rettigheder over for erhvervsdrivende og myndigheder. Desuden har bevillingen sikret, at danske forbrugere har en samlet stemme til at repræsentere dem over for butikker, store selskaber og brancheforeninger.  Denne politiske enighed, håber Anja Philip nu, kan fortsætte, og hun kvitterer for opbakning under forhandlingerne.

”Når det endte med, at den forslåede besparelse blev taget af bordet, skyldes det, at der har været politikere på Christiansborg, der har kunnet se, hvor vigtigt det er, at forbrugerne er oplyste og har en samlet stemme. De har kæmpet forbrugernes sag ved forhandlingsbordet. Det er vi – på forbrugernes vegne – rigtig glade for, og det vil vi gerne kvittere for. Udviklingen de senere år med fx stærkt stigende gebyrer for danske boligejere, danske forbrugere, der bliver snydt og svindlet på nettet som aldrig før, og manglende udbetaling af kompensation i milliardklassen ved flyforsinkelser og -aflysninger viser, at der i de kommende år er brug for at styrke, ikke svække, oplysning, rådgivning og forbrugernes røst i debatten,” siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænks årlige grundbevilling på finansloven udgør hermed fortsat cirka 17 millioner kroner.