Færre danskere er registreret som dårlige betalere i RKI

For fjerde år i træk falder antallet af danskere, der bliver registreret som dårlige betalere. Det viser nye tal fra data- og analysevirksomheden Experian, der driver RKI-registeret.
15. Januar 2019
RKI_gaeld
Foto: Getty Images

Nye tal fra RKI-registeret viser, at antallet af danskere, der bliver registeret som dårlige betalere, er faldende for fjerde år i træk. I 2014 var 233.000 danskere registreret som dårlige betalere, men ved udgangen af 2018 var det tal faldet til 202.727.

For unge mellem 21 og 30 år er antallet af dårlige betalere faldet fra 48.992 i 2016 til 44.316 i januar 2019.

I Forbrugerrådet Tænk, glæder formand Anja Philip sig over de nye tal:

”Det er en meget positiv udvikling, vi har set over de senere år. Det skyldes formentlig en gunstig samfundsøkonomi, og det store arbejde der er blevet gjort de senere år for at sikre, at folk ikke ender i økonomiske problemer. Alligevel står der stadig alt for mange – især unge – registreret som dårligere betalere. Det har store personlige konsekvenser for de ramte, og derfor gælder det om, at holde fast i den gode udvikling. Det skal vi gøre med endnu mere information og oplysning, gratis økonomi- og gældsrådgivning og ved at sætte grænser for, hvor dyre lån må være, og hvordan de kan markedsføres”, siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk driver en økonomi- og gældsrådgivning, hvor udsatte borgere kan få hjælp til at håndtere deres økonomi- og gældsproblemer. Endvidere samarbejder Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden om at skabe økonomisk trivsel og forebygge gældsproblemer blandt 18-30-årige. Gennem blandt andet kampagner og besøg på uddannelsesinstitutioner arbejdes der på, at få unge til at tale om deres økonomi og forholde sig aktivt og ansvarligt til den.

Se tallene fra RKI-registeret på Experians hjemmeside her