Bankskifte kan give bonus

Der kan være mange penge at spare på renter og gebyrer ved at skifte bank – også selv om du ikke er kunde i en dyr bank i forvejen. Det viser en ny test af bankpriser i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge.
30. November 2018
Bank
Foto: Getty Images

Der er potentiale for at spare penge ved at finde en billigere bank. Også selv om ens nuværende bank ikke har de højeste renter og gebyrer på markedet.

Det er konklusionen i en stor pristest af banker i magasinet Forbrugerrådet Tænk Penge, der viser, hvad tre modelhusstande i henholdsvis en lejebolig og en ejerbolig med lille og stor friværdi betaler for at være kunde i 21 forskellige danske banker.

”Vi har regnet på gennemsnitsprisen samt den laveste og højeste pris de tre forskellige husstande kan betale som bankkunder, og de har alle et pænt potentiale for at spare penge. Den pris, du betaler som bankkunde, er også afhængig af din egen økonomi, men testen viser, at der er stor forskel på, hvad bankerne tager for at låne penge ud, og derfor kan der potentielt være gode penge at spare”, siger Emil Rosager Schaarup, der er projektleder i Forbrugerrådet Tænk.

For modelhusstanden, der bor i lejebolig og har det mindste engagement i banken, kan der være en årlig besparelse på 3500 kroner, hvis de skifter fra en bank, hvor priserne ligger på gennemsnittet til den billigste bank.  Modelhusstanden i en ejerbolig med lille friværdi kan spare 11.000 kroner om året, hvis de skifter priserne i den gennemsnitlige bank ud med priserne hos den billigste. Og for modelhusstanden i ejerbolig med stor friværdi viser beregningerne en potentiel besparelse på 5800 kroner, hvis de skifter til den billigste bank.

Emil Rosager Schaarup gør opmærksom på, at der er tale om en årlig besparelse, der hurtigt kan blive til mange penge. Forbrugerrådet Tænk råder derfor til, at forbrugerne tjekker deres bankpriser cirka hvert andet år.

”Bankens priser er ikke stillestående, og selv om du fik en udmærket pris for nogle år siden, kan det sagtens have ændret sig. Hvis du synes, at prisen hos din bank er blevet for høj, bør du tage fat i banken og bede om en forklaring og forsøge at forhandle prisen ned. Hvis banken ikke vil give dig en bedre pris, skal du bestemt overveje at undersøge, om du kan få et bedre tilbud hos en anden bank”, siger Emil Rosager Schaarup.

De to banker, der klarer sig bedst i Forbrugerrådet Tænks test, er Lægernes Bank og Vestjysk Bank.

Du kan se hele testen i det nye nummer af Forbrugerrådet Tænk penge.