Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Top 5: Her oplever forbrugerne flest problemer

Over 12.000 forbrugere fik hjælp i Forbrugerrådet Tænks rådgivning sidste år. Her er fem af de almindeligste udfordringer – og hvad du kan gøre ved dem. Juridisk rådgiver Amalie Beckmann Runge giver gode råd.
Af Tage Majland
19. April 2021
Top 5: Her oplever forbrugerne flest problemer
Foto: Thomas Dahl

1. Reklamation

Inden for de første to år efter købet er produktet dækket af reklamationsretten.

"Hvis en vare er gået i stykker inden for to år, har sælgeren en afhjælpningspligt. Den betyder, at hvis en sælger ønsker at reparere produktet, har de som udgangspunkt ret til dette. Du kan ikke kræve et nyt produkt."

Fejl og mangler ved et produkt inden for de første seks måneder efter købet formodes at have været til stede på købstidspunktet, så i den periode ligger bevisbyrden på forhandleren ifølge formodningsreglen.

Reklamationsret: Få styr på dine rettigheder

2. Fortrydelse

Ved nethandel og telefonsalg har du 14 dages for­trydelses­ret på eksempelvis en bluse.

"Her skal du være særlig opmærksom på, at du som udgangspunkt selv skal betale for returfragten, medmindre forhandleren har lovet fri retur."

Køber du en vare i en fysisk butik, har du ingen lovfæstet fortrydelsesret, men forhandleren kan vælge at give muligheden for at bytte/returnere varen.

Fortrydelsesret på nettet: Her er dine rettigheder

Bytte og returret i fysiske butikker: Her er dine retttigheder

3. Fragt

Hvis din vare bliver væk, eller den er beskadiget under transporten, er risikoen endnu ikke overgået til forbrugeren. Dette sker først, når du modtager varen.

"Du er som forbruger kun ansvarlig under fragten, hvis du har valgt et andet fragtfirma end det, netbutikken tilbyder. I så fald skal du være opmærksom på vilkårene i aftalen med fragtfirmaet."

Det skal du gøre, hvis dit netkøb forsvinder under fragten

4. Reparation

Det kan give stor frustration, hvis for eksempel dit tv bliver repareret flere gange, men fejlen bliver ved med at være der. Du vil foretrække at få et nyt tv.

"Købeloven angiver, at et produkt kun må repareres en gang, før du skal få tilbudt et nyt. Men i praksis er det ikke ualmindeligt med op til tre reparationsforsøg."

Reparationen skal ske inden for ‘rimelig tid’.

Reparationer: Det kan du klage over

5. Corona

Corona har givet mange ­henvendelser til rådgivningen om aflyste rejser og arrangementer, men også om problemer med køb af varer.

"Mange forbrugere har været udfordrede af, at de kunne købe varer via ‘click and collect’-løsninger, men ikke kunne bytte dem igen. Dette har resulteret i, at forbrugere har haft deres penge ‘låst’ i disse butikker på ubestemt tid, da ingen har kunnet forudsige, hvornår butikkerne igen måtte åbne."

Læs om click & collect og dine rettigheder