Bliv medlem nu

Sejre i 2016: Det har vi gjort for dig

Forbrugerrådet Tænk kæmper for dig som forbruger. 2016 bød på mange kampe, men heldigvis også mange sejre. Her samler vi op på de største.
Af Jesper Frydland-Raun
25. April 2017
Det har Forbrugerrådet Tænk gjort for dig i 2016
Foto: Getty images

Årets sejre for Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk er uafhængige af offentlige myndigheder, erhvervsliv og politiske partier. Vi kæmper for at gøre det let og sikkert for dig at være forbruger. Test af produkter og deltagelse i over 300 råd, nævn og udvalg på både nationalt og internationalt plan, er en del af den kamp.

Sejre så vi heldigvis mange af i 2016 – de vigtigste kan du læse nedenfor. Du kan også læse mere om vores arbejde og resultater i vores årsberetning for 2016.

Hent Forbrugerrådet Tænks årsberetning 2016 som PDF

Læs også, hvad vi gjorde for dig i 2015

Smartphones og fladskærme skal holde længere

Reparationer er ofte dyre og besværlige, og tit ender ting i skraldespanden i stedet for på værkstedet.

Forbrugerrådet Tænk vil gøre det nemmere at reparere. Derfor lavede vi i foråret 2016 kampagnen "Det holder ikke!". Kampagnen fokuserede især på at gøre det nemmere at reparere smartphones og fladskærme.

Smartphones kan ofte laves igen, hvis de går i stykker. Derfor udgav vi en guide, hvor du kan se om en reparation er mulig.

Guide: Skal du reparere din smartphone?

Resultatet af kampagnen var blandt andet, at Coop Danmark indskærpede over for en af sine kæder, at de ikke skal tage undersøgelsesgebyrer.

Undersøgelsesgebyr: Her slipper du for at betale det

Producenter af fødevarer vildleder dig

Vildledende markedsføring på fødevarer var fokus for Forbrugerrådet Tænks kampagne "Ærlig snak eller salgsgas" i efteråret 2016.

Emballagen på din mad fortæller ikke altid, hvad du får. Nogle gange lokker indpakningen med flotte billeder, indbydende ord eller lækre navne, der i virkeligheden ikke afspejler produktet. Andre gange snyder størrelsen.

Anmeldt til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring blev blandt andet grøntsagspasta med et meget lille indhold af grøntsager, pizzatopping uden ost og roastbeef, der er kogt og farvet.

21 produkter blev anmeldt, og Forbrugerrådet Tænk fik medhold i 9 af sagerne.

Her er produkterne, der snyder dig

Producenter ændrer emballagen

Forbrugerrådet Tænk konfronterede også producenterne bag de anmeldte produkter. Nogle producenter valgte at lytte til kritikken og ændrede på emballagen.

Spangsberg fjerner illustrationerne af kakaobønner på deres hvide flødeboller, som ikke indeholder kakao. Graasten ændrer varerbetegnelsen på deres krabbesalat, som indeholder 38 procent surimi (falsk krabbekød) og kun 5 procent krabbekød.

Test: 30 Dumpede produkter i 2016

Test fra Forbrugerrådet Tænk sikrer, at usikre produkter, produkter med problematiske stoffer eller meget dårlig kvalitet, ændres eller fjernes helt fra markedet.

Produkter, der er meget dårlige eller direkte farlige dumper vores test. Det skete for i alt 30 produkter i 2016.

Disse produkter dumpede fælt i vores test

Rådgivning: Næsten 14.000 fik hjælp i 2016

Hvornår kan du klage? Og hvad skal du gøre, hvis du er uenig med en forretning?

Forbrugerrådet Tænks telefonrådgivning er åben for alle, og i 2016 hjalp vi 13.750 mennesker med at løse problemer vedrørende købeloven og markedsføring.

Medlemmerne går vi endnu længere for og giver dem adgang til udvidet telefontid. Medlemmer kan også få rådgivning på e-mail, og vi hjælper gerne med skrivelser de kan sende til eller vise erhvervsdrivende. Vi har også kontaktet udvalgte erhvervsdrivende på vegne af vores medlemmer og hjulpet, hvis sagen er gået i hårdknude.

Her får du også rådgivning i købeloven og markedsføring

Gældsproblemer: Over 2.000 fik hjælp i 2016

Forbrugerrådet Tænk Gældsrådgivning giver gratis, uvildig og anonym gældsrådgivning til mennesker med en kombination af lav indkomst, stor gæld eller lavt rådighedsbeløb. 120 frivillige hjælper med at rådgive på et af vores 6 rådgivningscentre i hele landet – det nyeste åbnede i Ringsted i 2015.

Gældsrådgivningen gav i løbet af året 2.175 borgere i gældsproblemer rådgivning – det er 274 flere end sidste år. 96 procent af dem, vi rådgav, var meget positive over for rådgivningen, og de har ikke kun fået hjælp på det økonomiske plan; også på det personlige plan er de meget glade for at møde fordomsfri forståelse i trygge rammer.

Bliv frivillig i Gældsrådgivningen

Få hjælp hos Gældsrådgivningen, hvis du har gæld

Undgå uønsket kemi i din hverdag

Forbrugerrådet Tænk Kemis test af produkter gør det lettere for dig, at fravælge produkter, der indeholder skadelig kemi.

Test af kemien i produkter fik du 29 af i 2016, og de dækkede blandt andet over dåser (kokosmælk, makrel, tomater og tun), papir og pap (kager, gryn og ris), glas og låg (pesto og marmelade).  Også test af kosmetik og tyggegummi blev det til.

Appen Kemiluppen rundede 3 millioner scanninger i 2016, hvilket er et snit på mere end 8.000 om dagen siden starten i december 2015. Over 180.000 har downloadet appen.

Forbrugerrådet Tænk sikrede i 2016 en ny bevilling til Forbrugerrådet Tænk Kemi. Bevillingen sikrer dig fortsat god og uafhængig information om skadelig kemi. Desværre er bevillingen mindre end tidligere, og det betyder færre aktiviteter til gavn for dig i 2017 og årene fremover.

Forbrugerrådet Tænk Kemi arbejder uafhængigt af offentlige myndigheder, erhvervsliv og politiske partier.

Kabel-tv: Flere kanaler at vælge mellem

Regeringen vedtog i foråret 2016 en ny lov, der fjerner bindingen til én bestemt udbyder af kabel-tv for lejere, andelshavere og medlemmer af beboerforeninger. Det betød, at cirka 600.000 forbrugere i løbet af en kort overgangsperiode frit kunne vælge tv-distributør. Det var et af målene i vores 2015 kampagne "Frit kanalvalg".

Boxer og Stofa lancerede efter kampagnen produkter med frit valg af kommercielle tv-kanaler i kombination med en obligatorisk pakke af ikke-kommercielle tv-kanaler. Dette var også et af målene i kampagnen.

Din stemme hos politikerne

Regeringen har nedsat et implementeringsråd, der rådgiver om implementering af EU-regler i Danmark. Rådet rådgiver også ved forslag til nye regler. Rådet består overvejende af repræsentanter fra erhvervslivet. Men det lykkedes Forbrugerrådet Tænk at få en plads, så du også får en stemme når nye EU-regler skal indføres.

Forbrugerrådet Tænk frygter, at flertallet i rådet ser det som en mulighed for at komme af med regler, virksomhederne oplever som bebyrdende. Også selvom reglerne vil sikre en højere grad af forbruger- eller miljøbeskyttelse. Vi kæmper for, at det ikke sker.