Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Datingsider bryder regler

Udmeldelse er langt mere besværlig og tidskrævende end indmeldelse. Flere datingsideudbydere skriver på deres hjemmesider om en opsigelseskarantæne på 24 timer efter, at man har meldt sig ind. En praksis som Forbrugerrådet Tænk vurderer er ulovlig.
Af Forbrugerrådet Tænk
16. Juni 2014
Datingsider bryder regler
Foto: Thinkstock

Opsigelseskarantæne i jagten på flere brugere

Det er med at holde tungen lige i munden, når man som forbruger bevæger sig ind på det netbaserede datingmarked, skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk.                                                                                            

Hører man til blandt dem, der godt lige vil en tur ind og undersøge en datingside lidt nærmere før, man binder sig for en længere periode, skal man være opmærksom. Både match.com og dating.dk beskriver på deres hjemmesider en  opsigelseskarantæne, som ikke giver brugerne mulighed for at melde sig ud de første 24 timer efter, at de har meldt sig ind.  Men den går ikke, siger Forbrugerrådet Tænk.

”Jeg har svært ved at se en god begrundelse for et sådant vilkår, og det er efter min opfattelse slet ikke tilladt at afvise opsigelser det første døgn. Det er nærliggende at se det som et forsøg på at fastholde brugere i det håb, at de efter perioden glemmer at få meldt sig ud," siger jurist Jakob Steenstrup.

Besværlig udmeldelse

Mens indmeldelsen i de fleste tilfælde kan klares i løbet af ganske få klik, er det en helt anden historie, når det kommer til udmeldelse. Hos match.com skal der udfyldes to skærmsider ved indmeldelse, mens man skal klikke sig igennem 12 skærmbilleder og svare på to obligatoriske spørgsmål for at blive meldt ud, skriver magasinet Forbrugerrådet Tænk.

Jakob Steenstrup kalder det for både unødigt og urimeligt, at opsigelsesproceduren er så omstændelig. Dermed er han helt  på linje med Forbrugerombudsmanden, der siger, at det skal være lige så let at komme ud af et abonnement som ind i det.

Juralektor fra Aarhus Universitet, Anne-Dorte Bruun Nielsen, vurderer overfor magasinet Forbrugerrådet Tænk, at kravet om de obligatoriske spørgsmål ikke er i overensstemmelse med forbrugeraftaleloven.