Medlemmerne spørger: Kan jeg ophæve et køb grundet forsinket levering?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har i april bestilt og betalt nogle briller i en brilleforretning. Brillerne er dog endnu ikke leveret næsten to måneder efter købet. Når jeg henvender mig til butikken, får jeg oplyst, at brillerne er gået i stykker i produktionen, og at jeg får dem i den kommende uge. Dette er nu sket tre gange. Mit spørgsmål er, om jeg kan annullere ordren af brillerne og få pengene retur.
- Susanne Rasztar, Nordborg
SVAR | Vi kan oplyse, at man ifølge købeloven har ret til at ophæve et køb, hvis levering er forsinket. Forsinkelse indtræder, når varen ikke bliver leveret senest på det leveringstidspunkt, som man har aftalt med sælger.
Er der ikke aftalt et bestemt leveringstidspunkt, falder man tilbage på den almindelige regel, der er fastsat i købeloven, hvorefter der er tale om forsinkelse, hvis ikke varen leveres inden for 30 dage efter købet.
Er det tilfældet, skal man i første omgang sende et påkrav til sælger, hvori man fremsætter en rimelig frist for levering. I påkravet skal man gøre opmærksom på, at hvis ikke varen bliver leveret inden for den fastsatte frist, så ønsker man i stedet en ophævelse af købet. Herefter har man krav på at få hele købesummen refunderet af sælger.
- Julie Farø Jakobsen, stud.jur.
Køb ikke denne type produkter på Temu
Helt generelt bør du være opmærksom og forholde dig kritisk, når du handler på Temu. Særligt fem produktgrupper anbefaler vi at undlade at købe fra Temu og lignende markedsplatforme, hvor du handler med virksomheder uden for EU.
Temus lave priser vækker bekymring
Temu lader dig shoppe som en milliardær – men du risikerer at købe usikre produkter, advarer forbrugerorganisationer.
Brexit: Sådan påvirker det dig, når du rejser og handler
Storbritannien forlod EU 1. januar 2021. Det har betydning for dine rettigheder, hvis du handler på nettet eller rejser til Storbritannien.