Flypassagerer døjer med aflyste afgange
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Flypassagerer døjer med aflyste afgange

Flere passagerer klager over aflyste flyafgange, der medfører dyre ombookninger. Der kan være tale om en bevidst strategi, hvor der sælges billetter til afgange, der ikke eksisterer.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 31. januar 2022
Flypassager i lufthavnen

Mange flere flyafgange er blevet aflyst i andet halvår 2021 sammenlignet med tiden før corona. Mange af aflysningerne er varslet mere end 14 dage før afrejsen, og det betyder, at de flyrejsende har skullet betale gebyrer for at få ombooket flyrejsen.

Det viser tal fra Flypenge.dk, et privat dansk selskab, der hjælper passagerer med at få økonomisk kompensation for bl.a. aflysninger. Tendensen bekræftes af Forbruger Europa, der vejleder forbrugere om rettigheder i forbindelse med bl.a. flyrejser. Årsagen til stigningen i de mange aflysninger i 2021 er uvis, men Flypenge.dk peger på, at der kan være tale om en bevidst strategi, der går ud på at udbyde flere flyrejser, end der er efterspørgsel på.

Selv peger flyselskabet Pegasus – det eneste selskab, der er vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse – på de løbende ændringer i rejse­restriktionerne fra land til land som følge af corona.

Dyre ombookningsgebyrer

Det gør en stor forskel for den rejsende, om en flyrejse bliver aflyst mere eller mindre end 14 dage før afrejsen. Er der længere end 14 dage til afgangen, er flyselskabet ikke forpligtet til at kompensere for de udgifter, den rejsende kan have i forbindelse med ombookningen af rejsen.

Det betyder, at flyselskabet eller formidlingsbureauet kan opkræve et gebyr – typisk på flere hundrede kroner – hos den rejsende i forbindelse med en ombookning. Det er, hvad mange af de henvendelser, som Flypenge.dk har fået, handler om. Mange vælger at betale et gebyr for at få ombooket flyrejsen, når den oprindelige flyrejse er blevet aflyst. Det gælder især passagerer, der har købt flyrejser med mellemlandinger.

”Hvis du har købt en flyrejse med mellemlandinger, og en af rejserne bliver aflyst, er du jo nærmest nødt til at finde en anden løsning, også selv om det betyder, at du skal betale et ombookningsgebyr til flyselskabet. Hvis du pludselig mangler et ben på rejsen, har du ikke rigtig noget valg,” forklarer Dekan Salar, direktør i Flypenge.dk. Alternativet kan jo være helt at droppe flyrejsen med det resultat, at der er smidt mange ud ad vinduet.

Færre passagerer til flere fly

Dekan Salar fra Flypenge.dk, kalder forholdet mellem de færre passagerer og flere fly for en ”omvendt overbookning”. Hun mener, at mange flere aflysninger mere end 14 dage før afrejse er en bevidst strategi fra selskabernes side for at kunne kræve ombookningsgebyrer af de rejsende.

”Selskaberne sætter flere afgange og ruter til salg, end de kan sælge, og så aflyser de dem, der er mindst rentable, og håber, at passagerne køber dyrere flyafgange eller betaler ombookningsgebyrer,” siger hun. Dekan Salar understreger, at der er tale om en påstand, der ikke kan bevises.

Selskaberne sætter flere afgange og ruter til salg, end de kan sælge, og så aflyser de dem, der er mindst rentable Dekan Salar Direktør, Flypenge.dk

”Der er ingen tvivl om, at der nu er mange flere flyafgange i udbud, end der afvikles. Vi kan dog ikke føre statistik på selskabernes interne bevæggrunde for at gøre det, men det virker, som om der er tale om en bevidst måde at sælge mere uden at risikere en regning,” siger Dekan Salar og henviser til, at flyselskaberne netop kan undgå at skulle kompensere flypassagernes meromkostninger, når aflysningen sker mere end 14 dage før afrejsen.

Foto fra Københavns Lufthavn

I perioden mellem den 1. juli 2021 og den 31. august 2021 modtog Flypenge.dk 380 sager, der alene vedrører aflysninger af flyafgange mere end 14 dage før afrejsen. Flypenge.dk oplyser, at det tilsvarende tal i 2019 – altså før corona satte flytrafikken og meget andet i stå – var på cirka 60 henvendelser.

”Det lader til, at der udbydes langt flere flyrejser end tidligere, men at der realiseres cirka det samme antal flyvninger som før,” forklarer Dekan Salar. Flyhjælp – et selskab, der i stil med Flypenge.dk bl.a. hjælper passagerer med at få kompensation for aflyste flyrejser – supplerer, at der i efteråret 2021 har været færre passagerer til flere fly. Ifølge tal fra Flyhjælp var der i oktober 2021 46 procent færre passagerer, der var ude at flyve, sammenlignet med oktober 2019, men kun 30 procent færre flyvninger.

”Det vil sige, at der er kommet et øget antal flyvninger, hvor antallet af passagerer stadig hænger lidt bagved. Flyselskaberne har derfor flere fly ude at flyve sammenlignet med antallet af passagerer, hvilket betyder mindre fyldte fly,” forklarer Frederik Hedegaard, pressechef i Flyhjælp.

Trafikstyrelsen kan genkende billedet af, at der sker aflysninger af flyrejser mere end 14 dage før planlagt afgang, men Trafikstyrelsen kan dog ikke sige, om dette hænger sammen med overbookning eller overkapacitet fra flyselskabernes side.

Flyafgange, der aldrig har eksisteret

Lars Arent, leder af Forbruger Europa, bekræfter tendensen med den store stigning i antal aflysninger mere end 14 dage før afrejsen.

Det sker der, hvis din flyrejse bliver aflyst

Hvis aflysningen sker mindre end 14 dage før afrejsen

  • Ifølge EU’s forordning for flypassagerer har et flyselskab pligt til at sikre passageren en alternativ befordring, som det hedder, hvis aflysningen af flyrejsen finder sted mindre end 14 dage før afrejsen.
  • Det er det flyselskab, som skulle have afviklet flyrejsen, der er forpligtet til at finde et alternativ til flyrejsen.
  • Hvis alternativet betyder, at du får ekstraudgifter i forbindelse med rejsen, har du krav på at få fuld kompensation for disse udgifter.
  • EU’s forordning for flypassager gælder, uanset om du har købt rejsen direkte hos flyselskabet eller via et formidlingsbureau.

Hvis aflysningen sker mere end 14 dage før afrejsen

  • Du er helt anderledes stillet, hvis flyrejsen finder sted mere end to uger før afrejsen, så er du nemlig ikke berettiget til kompensation, hvis aflysningen betyder, at du får ekstraudgifter i forbindelse med rejsen.
  • Det kan fx være ekstraudgifter til selve ombookningen eller udgifter forbundet med en ekstra overnatning, fordi den samlede flyrejse ikke længere hænger sådan sammen, at du kan rejse uden en overnatning undervejs.

”Vi genkender problematikken fra vores hotline. Der er faktisk en del, der ringer ind i øjeblikket, og som netop er frustrerede over aflysninger og samtidige tilbud om dyrere flybilletter og eller gebyrbetalinger. Problemet har været større i efteråret end tidligere. Det er påfaldende. Når aflysningerne sker i så god tid, er de jo ikke omfattet af flyforordningens regler, og det giver typisk udfordringer for de rejsende, der jo gerne vil afsted og så må finde et dyrere alternativ. Og det har helt åbenbart større konsekvenser for rejsende, der har købt connecting flights,” siger Lars Arent, der ikke ønsker at udtale sig om, hvorvidt der er tale om en bevidst strategi fra flyselskabernes side.

”Vi har haft nogle konkrete eksempler, hvor vi har tænkt, om de flyafgange, der har været solgt via billetformidlere, overhovedet nogensinde har eksisteret,” siger Lars Arent og tilføjer, at det er svært at dokumentere.

Der er faktisk en del, der ringer ind i øjeblikket, og som netop er frustrerede over aflysninger og samtidige tilbud om dyrere flybilletter og eller gebyrbetalinger. Lars Arent Leder, Forbruger Europa

Vibeke Myrtue Jensen, miljø- og transportpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk, kalder de mange aflysninger for en ”uheldig udvikling, der kan stille forbrugerne i en meget uheldig situation”.

”Det er klart, at virksomhederne kun skal sælge varer, der eksisterer, og hvis der er tale om, at det er noget, der bevidst foregår for at tvinge forbrugerne til at betale gebyrer, så vil jeg mene, at der er tale om svindel,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Sådan kan du gardere dig imod merudgifter som følge af aflysninger

Køb hellere hos flyselskaberne end hos formidlingsbureauerne

Selv om de mange aflysninger i efteråret 2021 er foretaget af flyselskaberne selv, anbefaler Forbrugerrådet Tænk at købe rejserne direkte hos flyselskaberne.

”Generelt kan det være sværere at få pengene retur hos formidlerne,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Køb den samlede rejse det samme sted

Hvis rejsen indebærer, at du skal mellemlande undervejs, er det bedre at købe den samlede flyrejse hos det samme flyselskab.

”Du kan dog stadig komme i klemme og blive nødt til at betale ombookningsgebyret, hvis flyselskabet aflyser en af afgangene mere end 14 dage før afrejsen,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Undgå lavprisselskaberne

Ifølge Flypenge.dk er det især lavprisselskaberne Ryanair, Wizz Air, Pegasus og Easyjet, der har aflyst flyafgange i andet halvår 2021.

”Det kan meget svært at finde ud af, om de flyafgange, disse flyselskaber udbyder, reelt eksisterer, så alternativt kan du overveje at købe flyrejser hos nogle andre selskaber,” siger Vibeke Myrtue Jensen.

Det siger flyselskaberne

I juli og august 2021 modtog det private selskab Flypenge mere end seks gange flere henvendelser fra flypassagerer, der ønskede hjælp til at få kompensation for aflyste flyrejser. Flyrejserne var aflyst mere end 14 dage før afgang. Henvendelserne drejer sig hovedsageligt om lavprisflyselskaberne Ryanair, Wizz Air, Pegasus og Easyjet. Forbrugerrådet Tænk har forsøgt at komme i kontakt med selskaberne, men kun Pegasus har reageret på henvendelserne.

”På trods af de vedvarende udsving i covid-19-relaterede regulativer og begrænsninger af landes rejserestriktioner og testkrav, som for Pegasus har resulteret i en stigning af aflysninger over 14 dage på tre procent i perioden mellem juli og december 2021 sammenlignet med samme periode i 2019, arbejder vi utrætteligt på at minimere alle forandringer på vores ruter, således at langt hovedparten af vores flyvninger opererer til tiden på tværs af 120 destinationer i 44 lande,” oplyser managing partner i Pegasus Ceyda Sara Pekenc til Forbrugerrådet Tænk.