Reparation af ridse på glasset til kamera på iPhone: 6.000 kr.
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Reparation af ridse på glasset til kamera på iPhone: 6.000 kr.

En ridse i glasset foran kameraet var nok til, at Mette Skars iPhone ikke kunne repareres og skulle erstattes med en helt ny.

Sally Jensen · Foto: Jeppe Carlsen · 30. oktober 2023
Mette Skar

I august tabte Mette Skar sin næsten helt nye iPhone på jorden. Heldigvis skete der ikke mere, end at glasset på kameraet fik en ridse. På nettet så det umiddelbart ud, som om det ville koste omkring 1.000 kroner at få skiftet glasset. Derfor tog hun telefonen med til en autoriseret Apple-reparatør i København.

Hos reparatøren fik hun dog en helt anden besked. Reparatøren fortalte hende, det ikke var muligt kun at skifte glasset, fordi de autoriserede værksteder har en serviceaftale med Apple. Aftalen siger, at hvis der er skader omkring kameraet, er der flere komponenter i kameraet, der skal skiftes – også selvom de ikke umiddelbart er beskadigede. 

6.000 kr. i reparation

Hvis Mette Skar valgte at få telefonen repareret, ville det derfor koste op mod 6.000 kroner, fortalte reparatøren. Han sagde også, at hvis hun havde en elektronikforsikring, ville hendes forsikringsselskab højst sandsynligt erstatte hendes iPhone med en helt ny frem for at dække omkostningerne til reparationen. 

“Men jeg var slet ikke interesseret i at få en helt ny telefon, for den, jeg havde, var ikke engang et år gammel. Jeg forklarede reparatøren, at der altså intet var i vejen med kameraet, men det var ikke muligt at overbevise ham om bare at udskifte glasset. Det var vildt frustrerende at opleve, at det skulle være så svært at gøre det rigtige,” siger Mette Skar. 

Reparation på uautoriseret værksted?

Mette Skar stod nu i et dilemma. Hun syntes ikke, det var bæredygtigt at få forsikringsselskabet til at give hende en helt ny iPhone. Samtidig ville det dog være for dyrt at skulle betale 6.000 kroner af egen lomme, hvis hun insisterede på at få den repareret uden om forsikringsselskabet.

Hun forhørte sig hos forskellige uautoriserede reparatører, og her ville hun kunne få glasset skiftet til omkring 1.000 kroner. Men ved at få foretaget en reparation hos et uautoriseret Apple-værksted, ville hun miste sin garanti på telefonen. I øvrigt blev hun advaret om, at det kan give fejlmeldinger i iPhones, hvis de bliver udstyret med reservedele, der ikke er produceret af Apple.

Mette Skar

Imagecredit: Jeppe Carlsen

Mette Skar tabte sin telefon, som fik en ridse på glasset foran kameraet - hun endte med en helt ny telefon.

Derfor endte hun med at bruge sin elektronikforsikring, sende telefonen på værksted og håbe på, at den alligevel ville ende med at blive repareret. Hun fik dog besked om, at hun ville få en ny. 

“Jeg spurgte forsikringsselskabet, hvordan det kan være, at det slet ikke kan betale sig at få den repareret. De reagerede, som om de ikke forstod, hvad mit problem var – jeg burde måske bare være glad for at få en helt ny iPhone. Men jordkloden er mit problem!”

Forbrugerrådet Tænk foreslår fradrag

En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk i 2022 viste, at 7 ud af 10 har smidt et produkt ud, som godt ville kunne repareres. Det ender nemlig ofte, som i Mette Skars tilfælde, med at være for besværligt eller dyrt at få produktet repareret. 

“Vi skal tage et opgør med brug og smid væk-kulturen, men det er jo klart, at det er en stor hæmsko, at priserne for at få repareret er så høje – som i Mettes tilfælde, hvor det ville have kostet 6.000 kroner. Det er slet ikke i overensstemmelse med de politiske målsætninger om mere bæredygtighed, når man nærmest bliver tvunget til at skrotte helt ny og velfungerende elektronik,” siger Vagn Jelsøe, chefkonsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Det er slet ikke i overensstemmelse med de politiske målsætninger om mere bæredygtighed, når man nærmest bliver tvunget til at skrotte helt ny og velfungerende elektronik. Vagn Jelsøe Chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk

Netop derfor foreslår Forbrugerrådet Tænk, at der bliver indført et reparationsfradrag, svarende til håndværkerfradraget, der blev midlertidigt indført i forbindelse med coronakrisen.

I Sverige har man haft et reparationsfradrag siden 2017, som gør det billigere at få repareret tøj og elektronik, og i Danmark har man tidligere haft gode erfaringer med at indføre fradrag på specifikke ydelser, når det af forskellige årsager var nødvendigt.

“Vi så eksempelvis, at håndværkerfradraget virkede i forhold til at sikre håndværkerne arbejde i en svær tid. Derfor er jeg også ret sikker på, at et reparationsfradrag vil få flere mennesker til at vælge reparationer – og det skal så bare være et fradrag, der kommer for at blive,” siger Vagn Jelsøe.

Vi har spurgt Apple, hvordan det kan være, at deres serviceaftale med autoriserede reparatører ikke er fleksibel nok til, at det kan lade sig gøre at få en iPhone som Mette Skars repareret i stedet for at få den erstattet med en ny. De har ikke besvaret henvendelsen.

Mere holdbare smartphones fra 2025

Med reguleringen Ecodesign stiller Europa-Kommissionen krav til, at smartphones fra 2025 skal have en længere levetid på både telefon og batteri, og at reservedele til reparationer skal være lettere tilgængelige. Helt konkret står det beskrevet, at:

  • Telefoner skal være mere modstandsdygtige over for skrammer, vand, støv og at blive tabt. Batterier i telefoner skal kunne oplades 800 gange og stadig bevare 80 % af sin oprindelige kapacitet for at holde strøm. 
  • Ved reparationer skal producenter levere de vigtigste reservedele i løbet af 5-10 hverdage og i 7 år efter, telefonen er blevet solgt på markedet. 
  • Telefoner skal kunne installere de nyeste systemopdateringer i 5 år efter, de er kommet på markedet. 
  • Professionelle reparatører skal have adgang til den nødvendige software, det kræver at reparere telefonerne.