Derfor er populære SUV’er skidt for den grønne omstilling
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Populære SUV’er er skidt for den grønne omstilling

Over halvdelen af alle solgte nye biler i Danmark er de tungere SUV’er, som kører knap så langt på literen. Også el-SUV’erne er mindre gode for klimaet sammenlignet med de almindelige – og lettere – elbiler

Regner Hansen · Foto: Getty Images · 4. marts 2024
SUV

Måske har du også bemærket, at der er kommet flere store biler på vejene. I 2023 var over halvdelen – 55,3 procent – af alle nye solgte personbiler således SUV’er, hvorimod andelen var blot 5,8 procent ti år tidligere. Det viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører, og det er en skidt udvikling for den grønne omstilling.

"Fremstillingen af mange SUV'er flytter fokus væk fra at producere mindre biler og forsinker dermed den grønne omstilling," siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling. Han tilføjer, at fordi SUV'erne er bredere og tungere end andre biler, tager de mere plads på vejene og gør det mere usikkert for andre trafikanter. Desuden slider de på vejene.

Populære biler

SUV står for Sports Utility Vehicle, og det er betegnelsen for en tung type personbil, som oprindelig havde firehjulstræk og også var velegnet til terrængående kørsel. Aktuelt bruges SUV til at beskrive en bred vifte af personbiler med høj frihøjde og et lidt råt ydre.

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsmagasin Motor, peger på flere årsager til SUV’ernes popularitet.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?