Analyse: Morgenmad over miljø

18. marts 2011

Den politiske og grønne forbruger er et særsyn, når vi rejser på ferie. Danskere vægter beliggenhed og morgenmad langt højere end miljø og ansattes arbejdsforhold, når vi vælger hotel til ferien.

De fleste af os er ganske miljøbevidste forbrugere derhjemme. Vi sparer på el og vand, vi vasker ikke vores sengetøj dagligt, ligesom vi ikke tager et nyt håndklæde i skabet, hver gang vi skal i bad. Men den adfærd ændrer sig, så snart vi sætter foden på en fremmed strand.

Kun seks procent af danskerne lægger vægt på, at deres hotel har en miljøvenlig profil, og blot tre procent af os synes, det er vigtigt, at hotellets ansatte har ordentlige arbejdsforhold.

Hotellets beliggenhed, pris og morgenmad er de tre afgørende forhold, når vi vælger hotel til ferien. Det viser en undersøgelse fra FBR Analyse, hvor 980 repræsentativt udvalgte forbrugere i alderen 18-80 år har svaret på en række spørgsmål for Tænk.

Rationel adfærd bliver hjemme

”Når vi er på ferie, er nydelse det vigtigste for os, og rationel adfærd, som vi udviser i hverdagen, er lagt på hylden. Nu skal vi slappe af og ikke tænke på bekymringer,” siger Szilvia Gyimóthy, lektor på Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborgs Universitet.

Danmarks to største rejseselskaber, Star Tour og Spies, bekræfter begge, at interessen for de bæredygtige alternativer er forsvindende lille blandt rejselystne danskere.

”Det er ganske få procent af gæsterne, der efterspørger produkterne og tilrettelægger deres rejse ud fra de her bæredygtighedsvalg,” siger Kim Houmark Hansen, miljøchef hos Spies, der sidder på knap 30 procent af det danske chartermarked.

Andre skal tage ansvaret

Men selv om miljø og socialt ansvar ikke vægtes højt, når vi bestiller hotel, så har halvdelen af forbrugerne alligevel en forventning om, at rejseselskabet eller -udbyderen kun formidler overnatninger på hoteller med en samfundsansvarlig profil. Vi mener med andre ord, at det er nogle andres ansvar.

Spørgeundersøgelsen viser da også, at flertallet ikke har det fjerneste imod at skulle undvære bestemte serviceydelser på hotellet.

For otte ud af ti ville det således ikke trække ned på hoteloplevelsen, hvis aircondition kun virker, når man er på værelset, at der er sparebruser i stedet for badekar, og at håndklæder og sengetøj ikke skiftes hver dag.

Hoteller vil ikke begrænse forbrug

Tænks test på de følgende sider af ti internationale hotelgrupper, som både Spies og Star Tour anvender, viser imidlertid, at de store hotelgrupper sjældent går særlig langt i deres samfundsansvar eller energibesparelser.

”Det er et klassisk paradoks, at alle skubber ansvaret over på den anden part. Gæsterne siger, at hotellet har ansvaret, og hotellerne siger, at så længe gæsterne ønsker det, så skal de i hvert fald ikke begrænse deres forbrug,” forklarer Szilvia Gyimóthy.

Efterspørgslen vil stige, når prisen falder

Hos Star Tour, der sidste år sendte 220.000 danskere på hotelferie i udlandet, forventer salgsdirektør Stig Elling, at det på sigt bliver et stort konkurrenceparameter at tænke bæredygtigt:

”Man kan sige, at de, der ikke gør det, har et problem. Hvis vi nu ikke skal virke for hellige, så er der jo faktisk rigtig mange penge i at tænke grønt og miljø.”

Det afspejles imidlertid ikke i priserne i dag, og ifølge Szilvia Gyimóthy er det her, forandringen skal ske, hvis efterspørgslen på bæredygtige ferier skal stige:

”Det er ikke fordi, de gode intentioner ikke er der, men der spiller så mange andre kriterier ind i valget af hotel. Og så længe hoteller, der forsøger at positionere sig som grønne, er dyrere, så vælger vi andre hoteller.”

To ud af tre forbrugere angiver i Tænks undersøgelse, at prisen er afgørende for deres rejsevalg.

Af Annelene Højvang Larsen

BilagStørrelse
Se hele analysen som pdf864.64 kB